Branded Journalism

‘Branded journalism’. Het klinkt als een dubieuze modeterm, maar het is – mits goed uitgevoerd – een slimme en integere manier om aandacht te krijgen voor bepaalde ideeën, diensten en producten. Vooral zaken die wat méér uitleg en verrijking kunnen gebruiken, zijn bij uitstek geschikt om branded journalism bij in te zetten.

Wat is het?

Met journalistieke middelen en vakmanschap geproduceerde content, die gemaakt is in opdracht van de ‘eigenaar’ van een idee, product of dienst. Het verschil met een wervende tekst (advertentie, advertorial) is dat de content door de kwaliteit in een journalistieke omgeving overeind blijft. Met andere woorden: merk, producent of product worden niet hinderlijk op de voorgrond geplaatst. Het draait om de feitelijke informatie, waar je als lezer wijzer van wordt en je voordeel mee kunt doen.

Hoe werkt het?

Uitgevers en redacties van bladen, blogs en nieuwssites zijn altijd op zoek naar goede content waarmee ze hun lezers/bezoekers kunnen interesseren. Als je met passende onderwerpen komt en het speelt volgens de regels van het journalistieke spel, dan zijn tal van redacties bereid branded content toe te laten.

Wat levert het op?

Geloofwaardige, diepgaande communicatie met je doelgroepen, tegen relatief lage kosten.

CASE: Gelijkspanning onder de aandacht

Adapter-Showcase

Waarom heb je eigenlijk voor elk elektronisch apparaat een adapter nodig? En waarom moet er tussen je zonnepanelen en het net altijd een dure en kwetsbare omvormer geplaatst worden? Dat heeft alles te maken met een keuze die elektrotechnici ruim honderd jaar geleden maakten: wisselspanning werd de norm. Maar veruit de meeste elektrische apparaten van vandaag gebruiken of produceren gelijkspanning. Dus waarom geen gelijkspanningsnetten aanleggen? Dat bespaart ongelofelijk veel energie en grondstoffen. Joulz, specialist in energie-infrastructuren, zet vol in op deze duurzame optie. Maar de markt is gericht op wisselspanning en is moeilijk te overtuigen. Er worden allerlei middelen ingezet om het gelijkspanningsidee onder de aandacht te brengen. Met praktijkpilots en seminars worden de meest vooruitlopende professionals overtuigd. Maar er is nog een heel publiek aan technici, projectontwikkelaars en ambtenaren dat de gelijkspanningoptie nog onvoldoende kent.

Enkele tijdschriften op het gebied van duurzaam bouwen en openbare verlichting willen er best op hun redactionele pagina’s over publiceren, maar missen de kennis en de contacten. Ze hebben geen probleem met branded content, op voorwaarde dat de tekst voldoet aan de journalistieke normen.

Zowel de afzender van de boodschap als de ontvangende redactie hebben er aanzienlijk voordeel aan. Voor de afzender geldt dat adverteren in dit geval kostbaar en op z’n minst uiterst complex zou zijn. De redactie ‘krijgt’ kennis en een uitstekend journalistiek product.

Bekijk hier een voorbeeld van ons werk: http://www.duurzaamgebouwd.nl/duurzame-energie/20140417-gelijkspanning-alternatief-voor-de-toekomst