Enthousiasme bij eerste BLENDnew Open Innovatie-workshop

In een fabriekshal uit het rijke Philips-verleden in Eindhoven, vond op 23 oktober de eerste experimentele BLENDnew Open Innovatie-workshop plaats, georganiseerd door VANBLEND en Poco Más Communicatie. In het hart van de Dutch Design Week, pal naast de drukbezochte tentoonstelling van de genomineerden voor de Dutch Design Awards, legden vier bedrijven ruim tien brandende vraagstukken voor de toekomst op tafel. Acht jonge ontwerpers uit alle design-disciplines, stonden in vier rondes en in wisselende samenstellingen bij de bedrijven aan de werkbank om hun ideeën en oplossingsrichtingen voor te stellen en de discussie aan te gaan.

“Open innovatie vraagt om het lef om je kaarten op tafel te leggen, je geest open te stellen voor totaal andere denkrichtingen, de wil om samen te werken én heldere communicatie.”

Open voor het onconventionele
Open innovatie draait om het toelaten en actief aantrekken van ideeën van buiten om als organisatie verder te komen. Dat vraagt om het lef om je kaarten op tafel te leggen, je geest open te stellen voor totaal andere denkrichtingen, de wil om samen te werken én heldere communicatie. Het succes van een workshop als deze staat of valt natuurlijk met de mate waarin deelnemers bereid zijn zich open te stellen voor het onconventionele. De grondregels tijdens de workshop zijn dan ook: niet elk idee meteen afdoen met een “ja, maar”, “daar krijg je nooit vergunning voor” of “past niet bij onze cultuur”. Als we de intensiteit van de sessies tussen bedrijven en designers als maatstaf nemen, dan kunnen we spreken van een erg geslaagde dag. Uit de enthousiaste reacties van deelnemende bedrijven én designers maken we op dat het initiatief zeker voor herhaling vatbaar is.
Hieronder een sfeerverslag.

IMG_8160 IMG_8175 IMG_8183 IMG_8205 IMG_8219 IMG_8242 IMG_8259 IMG_8260  IMG_8324 IMG_8471 IMG_8477 IMG_8487 IMG_8589 IMG_8614 IMG_8623 IMG_8634 IMG_8639 IMG_8659